Кирило-Мефодіївське
товариство — таємна
політична антикріпосницька організація, що
утворилася в грудні 1845 р. — січні 1846 р. в
Києві й існувала до кінця березня 1847.
Засновниками товариства були М. І. Гулак
(1822—1899; уродженець Полтавської губернії), М.
І. Костомаров (1817—1885), В. М. Білозерський
(1825—1899; у 1846—1847 вчителював у Полтавському
кадетському корпусі). До них приєдналися О.
В. Маркович (1822—1867; уродженець с. Кулажинців,
тепер Гребінківського р-ну Полтавської
області), О. О.
Навроцький (1823—1992; уродженець
с. Антипівки Золотоніського повіту, тепер
Золотоніського р-ну Черкаської області), Г. (Ю.)
Л. Андрузький (1827 — після 1864; уродженець с.
Вечірок Пирятинського повіту, тепер
Пирятинського р-ну), I. Я. Пасяда (1823—1894;
уродженець м. Зінькова Полтавської області),
М. I. Савич (1808—1892; уродженець м. Зінькова), П.
О. Куліш (1819—1897), Т. Г. Шевченко.
У Полтаві ідеї кирило-мефодіївців разом з
В. М. Білозерським пропагував Д. П. Пильчиков
(1821— 1893), який у 1846—1864 рр. вчителював у
Полтавському кадетському корпусі.
Політичну програму Кирило-Мефодіївського
товариства було викладено в «Книзі буття
українського народу», «Статуті Слов'янського
товариства св. Кирила і Ме-фодія» і Записці,
складеній В. М. Білозерським. Програмні
положення містили й записки про освіту
народу (В. М. Білозерського), про емансипацію
жінок (М. І. Савича), про об'єднання слов'янських
народів (М. І. Костомарова), а також
літературні твори Т. Г. Шевченка, М. І.
Костомарова, П. О. Куліша, листування членів
товариства.
Головним своїм завданням товариство
вважало знищення самодержавства,
ліквідацію кріпосного права, скасування
станів, об'єднання слов'янських народів у
федеративну республіку з парламентським
ладом і з наданням кожному народові рівних
прав і широкої політичної автономії. У
березні 1847 р. за доносом провокатора
студента Петрова Кирило-Мефодіївське
товариство було викрите й розгромлене.
Слідство тривало до 30 травня. Членів
товариства покарали ув'язненням і
засланням у віддалені губернії.
Полтавщина:
Енциклопедичний довідник
(За ред. А.В.
Кудрицького.- К.: УЕ, 1992). Стор.
343
Посилання
на сторінку/ссылка на страницу:
Полтава. Історична довідка
Громади
Микола І
Кирило-Мефодіївське
братство(товариство) -
українська таємна політична організація,
що виникла в грудні 1845
- січні 1846 у Києві. Ініціаторами
створення братства виступили В.
Білозерський, М. Гулак, М. Костомаров, П.Куліш,
О. Маркевич. Організація була названа
іменами відомих слов'янських просвітителів
Кирила і Мефодія. Знаком братства став перстень
з написом “Св. Кирило і Мефодій, січень 1846”. Крім організаторів
до братства незабаром увійшли: Г.
Андрузький, О. Навротський, Ц.Пильчиков, І.Посяда,
М. Савич, О. Тулуб. У квітні 1846 до братства вступив Т. Шевченко. Восени
1846 загальна кількість членів
братства, за даними слідства, становила 12
осіб. Програмні положення К.-М. б. були
викладені у “Книзі буття українського
народу” і “Статуті Слов'янського братства
св. Кирила і Мефодія”, основним автором
яких був М.Костомаров, та у “Записці”,
написаній В.Білозерським. В основу
документів лягли ідеї українського
національного відродження і панславізму.
К.-М, б. ставило своїм головним завданням
побудову майбутнього суспільства на
засадах християнської моралі, шляхом
здійснення ряду реформ; створення
демократичної федерації слов'янських народів,
очолюваної Україною, на принципах рівності
і суверенності; знищення царизму і
скасування кріпосного права і станів;
встановлення демократичних прав і свобод
для громадян; зрівняння у правах всіх слов'янських
народів щодо їх національної мови, культури
і освіти. Кирило-мефодіївці, єднаючись на
основі спільних політичних поглядів,
бачили різні шляхи проведення їх у життя
- від ліберально-поміркованого
реформізму (М. Костомаров, В. Білозерський,
П. Куліш) - до революційних методів боротьби (Т.Шевченко,
М. Гулак, Г. Андрузький). Члени братства вели
активну громадсько-політичну діяльність:
вони поширювали ідеї братства через
розповсюдження його програмних документів,
прокламацій (“До братів-українців”, “До
братів-великоросів і поляків”), твори Т.
Шевченка; займалися науковою працею і
виступали з лекціями в навчальних
закладах Києва, в яких проповідували свої
погляди; піклувалися про розвиток народної
освіти, збирали кошти на відкриття народних
шкіл, написання і видання нових книг (зокрема,
П. Куліш підготував перший підручник з
історії України “Повість про український
народ”, виданийу1846та ін.). К.-М. б.
проіснувало 14 місяців. У березні 1847 за
доносом провокатора О. Петрова діяльність
братства була викрита, а члени
заарештовані. Слідство у справі кирило-мефодіївців
тривало з 18.3. до 30.5.1847 у Петербурзі. Найтяжче
було покарано Т. Шевченка, якого віддали у
солдати Окремого Оренбурзького корпусу з
забороною писати і малювати. На трирічний
термін було ув'язнено у Шліссельбурзькій
фортеці М. Гулака, М. Костомаров перебував
в ув'язненні один рік, а О.Нав-ротський
- півроку у В'ятській тюрмі.
Інших членів братства царський режим
вислав у віддалені губернії імперії під
нагляд поліції, заборонивши повертатися в
Україну. Діяльність К.-М. Б. достовірно
висвітлена у різних публікаціях самих
кирило-мефодіївців, а також у працях О.Кониського,
С.
Ефремова, Б. Багалія, М.
Грушевського, М. Возняката ін.
І.
З. Підкова, Р. М. Шуст. Довідник з історії
України. У 3-х т.
http://history.franko.lviv.ua/dovidnyk.htm
|