Щепкін
Михайло Семенович (1788—1863) —
актор.
Народився у с. Красному (тепер Бєлгородська
обл.) у кріпацькій сім'ї. У 1800—1803 рр. брав
участь в аматорських виставах у м. Суджі та
Курську. В 1805 р. почав творчу діяльність у
трупі Барсових у Курську. В 1816 р. перейшов до
театральної трупи Й. Калиновського та
Штейна у Харкові, у 1818—1821 рр. — актор
Полтавського вільного театру. В 1821 р.
викуплений з кріпацтва при сприянні князя М.
Г. Рєпніна. З 1823 р. — актор Московського
театру на Моховій (з 1824 р. — Малий театр). Під
час гастролей бував у Києві, Ромнах,
Кременчуці, Диканьці. Підтримував дружні
стосунки з Т. Г. Шевченком, М. В. Гоголем, І. П.
Котляревським та іншими. Помер у Ялті,
похований у Москві. Ім'ям М.С. Щепкіна
названо провулок.
Полтавщина:
Енциклопедичний довідник
(За ред. А.В.
Кудрицького.- К.: УЕ, 1992). Стор.
994
Портрет
- ЦГАКФФД
Санкт-Петербурга
Посилання
на сторінку/ссылка на страницу:
Полтава. Історична довідка
Садиба І. П. Котляревського
Театральна трупа Штейна
Генерал-губернатора будинок
Котляревському І.П. меморіальні дошки
Соленик Карпо Трохимович
Петров Йосип Панасович
Рєпніна Варвара Миколаївна
Штейн Іван Федорович
Щепкін
Михайло Семенович
[6(17). 11.1788 — 11(23).8.1863]
— видатний український і
російський актор, основоположник
українського реалістичного театру.
ЩЕПКІН
Михайло
Семенович у ролі
Чупруна
в спектаклі "Москаль-чарівник"
І. П. Котляревського |
Н. у с.Красному
Курської губ. у сім'ї селянина-кріпака.
Початкову освіту здобув у повітовому
училищі в Суджі. Навчання продовжував у
Курському губернському училищі. У 1805 почав сценічну діяльність у
напівкріпосній трупі Курського театру
братів Барсових. На сцені цього театру Щ.
вперше почав втілювати правду сценічного
характеру, природність поведінки і дійової
особи, заклав основи теорії і практики
сценічного реалізму.
3 1816 перейшов
до Харкова в трупу Штейна та
Калиновського. За короткий час здобув
визнання. У
1818-21 - актор
Полтавського театру під
керівництвом І. Котляревського, який
допоміг викупити Щ. з кріпацтва у графині
Волькенштейн. У 1819 були поставлені на
полтавській сцені “Наталка Полтавка” та “Москаль-чарівник”
І. Котляревського, в яких Щ. створив вражаючі
своєю правдивістю художні образи виборного
Макогоненка і селянина Михайла Чупруна.
Актор зумів виявити глибокі знання життя і
побуту українського народу, на яких будував
образи своїх героїв. Пізніше “Наталка
Полтавка” і “Москаль-чарівник” з великим
успіхом ішли на сцені Малого театру в
Москві та Александринського театру в
Петербурзі. Щ. переніс на російську сцену
справжню українську народність, з усім її
гумором та комізмом. Мандруючи по Україні,
трупа ознайомлювала глядачів багатьох міст
з кращими творами української та світової
драматургії. 21.1.1821 у
Харкові вперше поставлено “Наталку
Полтавку”. В сезоні
1821-22 Щ. виступав у Києві.
У
1822 переїхав до Московського
Малого театру, де працював сорок років і
завершив розпочату ще в Україні реформу
театрального мистецтва. Працюючи в Росії,
актор не поривав своїх творчих зв'язків з
Україною і українським театром. Твори І. Котляревського і Г. Квітки-Основ'яненка
Щ. увів до діючого репертуару російського
театру і не розлучався з ролями у них до
кінця своєї творчості. Щ. користувався
кожною нагодою, щоб побувати в Україні.
Гастролював у Харкові (1829, 1842, 1845, 1850), Одесі
(1837, 1845, 1846, 1850), Києві (1843), Миколаєві, Херсоні,
Сімферополі (1846), Полтаві (1850). У
1857 Щ. спеціально переїхав до
Нижнього Новгорода, щоб зустріти Т.
Шевченка,
який повертався з заслання.
Щ. не
обмежувався лише участю у виставах. Часто
виступав перед акторами з бесідами про
акторську і режисерську майстерність.
Виробив свою систему праці над образом, що
проповідувала нові засоби театральної
виразності, які б виходили з життєвої
правди і були зумовлені нею. Водночас Щ.
радив, щоб актор ніколи не копіював життя, а
прагнув до художнього узагальнення
дійсності, всебічного розкриття на сцені
внутрішнього її змісту. Він перший заклав
основи “театру переживання”, перевтілення
в сценічний образ. Щепкінський метод
розкриття внутрішньої суті сценічного
образу підхопили і розвинули його учні й
послідовники (М. Кропивницький,
М. Заньковецька,
М. Садовський, П. Саксаганський). Основні ролі:
Виборний, Чупрун (“Наталка Полтавка”, “Москаль-чарівник”
І. Котляревського), Шельменко (“Шельменко-денщик”
Г. Квітки-Основ'яненка), городничий (“Ревізор”
М. Гоголя), Симон (“Матрос” Соважа і Делур'є),
Гарпагон, Арнольф (“Скупий”, “Школа жінок”
Ж.-Б. Мольєра), Міллер (“Підступність і любов”
Ф. Шіллера), Шейлок (“Венеціанський купець”
У. Шекспіра), Барон (“Скупий рицар” О. Пушкіна)
та ін. Іменем Щ. названі училище Малого
театру та Сумський обласний музично-драматичний
театр. У 1895 у м.Суджі відкрито пам'ятник актору.
М. Ерстенюк (Львів).
І.
З. Підкова, Р. М. Шуст. Довідник з історії
України. У 3-х т.
http://history.franko.lviv.ua/dovidnyk.htm
Щепкин и Пушкин
Щепкин
Михаил Семенович (1788-1863), великий русский артист, один из основоположников реализма в русском театре. До 34-х лет М. С. Щепкин был крепостным графа С. Г. Волькенштейна. В его освобождении большую роль сыграл будущий декабрист
С. Г. Волконский. В 1823 году, став уже известным актером провинциальной сцены, Щепкин был приглашен в труппу Малого театра, в которой оставался до конца жизни; много гастролировал по России.
Время знакомства Щепкина с Пушкиным не установлено. Достоверно, что после возвращения Пушкина из Михайловской ссылки (1826) они многократно встречались. Щепкин вспоминал: «Пушкин, который меня любил, приезжая в Москву, почти всегда останавливался у Нащокина, и я, как человек и Нащокину знакомый, редкий день не бывал у них».
Пушкин высоко ценил Щепкина не только как актера, но и как талантливого рассказчика. Он настойчиво побуждал его взяться за перо. В последний свой приезд в Москву он подарил Щепкину тетрадь и своей рукой написал название, дату и первые строки будущих рассказов-воспоминаний актера.
Использованы материалы кн.: Пушкин А.С. Сочинения в 5 т. М., ИД Синергия, 1999.
Щепкин Михаил Семенович (16.11.1788-11.08.1863), выдающийся русский актер, основоположник реализма в русском сценическом искусстве. Родился в семье крепостного. С 1800 участвовал в любительских спектаклях. С 1801 обучался в Курском губернском училище, в 1805 с успехом выступал в местном театре и стал профессиональным актером. В 1816 входил в харьковскую труппу, а в 1818 основал с группой ведущих актеров “вольный театр” в Полтаве, после закрытия которого, в 1822, переехал в Тулу. В 1822 Щепкин получил вольную от своего барина.
В сентябре 1822 Щепкин дебютировал в Москве, а в марте 1823 зачислен в труппу Московского (с 1824 Малого) театра. Находился в дружеских отношениях с А. С. Пушкиным, Н. В. Гоголем, С. Т. Аксаковым, В. Г. Белинским, А. И. Герценом, Н. А. Некрасовым, Т. Г. Шевченко, которые оказали огромное влияние на формирование его эстетических и художественных позиций. Щепкин был участником первых постановок пьес А. С. Грибоедова, Н.В. Гоголя, А.С. Пушкина, И.С. Тургенева, Н.В. Сухово-Кобылина. В конце жизни его репертуар пополнился пьесами Тургенева, Островского, Сухово-Кобылина, а также зарубежных классиков (Мольера, Шекспира). Щепкин часто выступал в Петербурге (в Александрийском театре), много гастролировал в провинции. Автор ценных воспоминаний.
В. А. Федоров
Щепкин Михаил Семенович (1788, с. Красное Курской губ. - 1863, Ялта) - актер. Род. в семье крепостного, управляющего графским имением. Отец смог отдать Щепкин в уч-ще в уездном г. Судже. Здесь учениками была поставлена комедия А.П. Сумарокова "Вздорщица". Сыгранная Щепкиным роль в этом спектакле в февр. 1800 повлияла на всю его жизнь ("Мне было так хорошо, так весело, что и сказать нельзя"). В 1801 - 1803 обучался в Курском губернском уч-ще и играл в графском домашнем театре. С 1805 совмещал обязанности секретаря графа с профессиональной артистической деятельностью. В 1818 вместе с группой актеров основал в Полтаве "вольный театр". Сыграв множество ролей на провинциальной сцене, он был выкуплен из крепостной неволи после проведенной подписки "в награду таланта актера". Щепкин смог уехать в Москву, где в 1823 был зачислен в труппу Моск. (Малого) театра. По мнению современников, Щепкин представлял собой живую энциклопедию русской жизни, в мастерстве передачи к-рой не имел себе равных. Реформатор актерского мастерства, добивавшийся перевоплощения в сценический образ, оказавший огромное влияние на становление и развитие реалистического театрального искусства, Щепкин был дружен с А.С.Пушкиным, Н.В. Гоголем, В. Г. Белинским, А. И. Герценом л др. По настоянию А. С. Пушкина, написавшего заголовок и первую фразу, Щепкиным были созданы интересные воспоминания. Человек своего времени, он не принял пьесы А.Н. Островского "Гроза" и отговаривал А.И. Герцена заниматься политикой; не создал законченных трудов по проблемам сценического искусства, но после его смерти А.И. Герцен написал:
."...он был великий артист, артист по призванию и по труду. Он создал правду на русской сцене, он первый стал нетеатрален на театре".
Использованы материалы кн.: Шикман А.П. Деятели
отечественной истории. Биографический справочник. Москва, 1997 г.
http://hronos.km.ru/biograf/shtpkin.html
|