Сластіон
Опанас Георгійович
(Сластьон,
Сластіонов; 1855—1933) — український
живописець, графік, архітектор,
мистецтвознавець, етнограф, громадський
діяч і педагог.
Народився у м. Бердянську
Таврійської губернії (тепер Запорізької
області), у сім'ї іконописця-реставратора.
Навчався в школі Товариства заохочення
мистецтв у Петербурзі, у 1874—1882 рр. — у
петербурзькій АМ в I. Крамського та П.
Чистякова. Після закінчення академії
мандрував по Україні, замальовував
краєвиди, пам'ятки, сільські типи у
характерному народному вбранні, речі селян,
побуту, зразки різьблення та ін. У 1897—1900 рр.
— художник технічного комітету
військового міністерства. У 1900—1929 рр. —
викладач Миргородської художньо-промислової
школи. У 1883—1885 рр. проілюстрував поему Т. Г.
Шевченка «Гайдамаки», у 1894—1895 створив
серію літографій до альбому «Старовина
українська і запорізька», у 1875—1928 —
галерею портретів українських кобзарів.
Серед живописних полотен — картина «Миргород»
(1901). Сприяв спорудженню будинку
Полтавського губернського земства. За його
проектами (в українському архітектурному
стилі) споруджено ряд шкіл, лікарень,
будинків кооперативних товариств,
Миргородську водолікарню, їдальню-клуб та
грязелікарню. Досліджував і популяризував
кобзарське мистецтво, народну творчість,
кустарні промисли. Малюнки і статті
Сластіона (під псевдонімом Опішнянський
Гончар, Гончар та ін.) друкувалися у
періодиці Петербурга, Києва, Львова та
інших міст. За його участю засновано
Миргородський краєзнавчий музей (1920), першу
селянську капелу бандуристів ім. Івана
Франка (2-а половина 1920-х рр.). Помер і
похований у Миргороді на Троїцькому
кладовищі. У 1965 р. на могилі встановлено
залізобетонний пам'ятник (автор — А.
Убийвовк), у 1989 р. замінено гранітним (автор
— Р. А. Гусаренко). У Миргороді О. Г.
Сластіону відкрито меморіальні дошки.
Полтавщина:
Енциклопедичний довідник
(За ред. А.В.
Кудрицького.- К.: УЕ, 1992). Стор.
875-876
Сластьон Опанас Георгійович
(14(2).12.1855 — 24.09.1933)
Олена
Пчілка 1909 року в полтавському часописі «Рідний край» писала: «Опанас Сластьон належить до того дуже невеликого, але тим більше достойного поваги, — числа мистців наших, що з самого початку своєї праці на полі мистецтва виступають яко артисти українські і через увесь час своєї праці зостаються такими». В усій діяльності Опанаса Георгійовича Сластьона О. Пчілка відзначає як найхарактернішу патріотичну рису — українство, служіння через мистецтво національній ідеї. Віддає вона йому честь «ще й яко «панотцеві кобзарському», котрий рятує кобзарські пісні, «записуючи їх слова й голос». Цією дорогою свідомого працівника української культури йде він від молодих літ, ним залишався і в Петербурзі, де навчався малярству і створив малюнки до української читанки та славетні ілюстрації до Шевченкових «Гайдамаків». Таким він залишався і в Миргороді, де впродовж багатьох років «невпинно дбав про поширення між учнями мистецького хисту — українського». Одним словом, він був не з тих, хто, як писала О. Пчілка, свого «цураються, ідучи на підпряжку до чийогось іншого воза».
О. Г. Сластьон народився у Бердянську Таврійської губернії. Його батько походив, із кріпаків Золотоноші і був небезталанною людиною, бо в Бердянську, а потім у Ногайську займався реставруванням церковного живопису. Мати Опанаса знала багато казок і українських пісень. Як пише А. Аббасов у нарисі про О. Сластьона, він у Ногайську познайомився з.художником Смоктієм і від нього «перейняв безмежний потяг до старовини й кобзарства, який і залишився в нього на все життя».
Наприкінці 1872 року батько одвозить Опанаса до Петербурга, де він протягом року намагається вступити до Академії мистецтв. Стало в пригоді випадкове знайомство з учнем Академії Порфирієм Мартиновичем, за допомогою якого Сластьон влаштовується до школи «Товариства заохочення мистецтвами», де навчання вів І. М. Крамськой. У 1874 році він стає вільним слухачем Академії мистецтв, з 1875 року навчається живопису. В 1882 році Сластьон одержує звання художника. В ці роки він виявляє особливий інтерес до особи і творчості Т. Г. Шевченка. 1884 року в’ журналі «Нива» він надрукував малюнок до поеми «Катерина». Цей успіх спонукав до дальшої роботи над ілюструванням творів Т. Шевченка. В 1885 році він працює над серією ілюстрацій до поеми «Гайдамаки» і восени закінчує. Наступного року книжка вийшла з друку. В ній було 49 ілюстрацій. Художник показав себе знавцем історії і життя рідного українського народу. Ілюстрації похвалив
І. Ю. Рєпін, ними молодий художник заслужив славу першого ілюстратора
Т. Г. Шевченка.
Ще в період навчання в Академії мистецтв Опанас Сластьон захопився фольклором та етнографією. Під час літніх канікул удвох з
П. Мартиновичем обійшли вони багато сіл на Лівобережжі, знайомилися з кобзарями і записували від них пісні та думи. Сластьон малював їхні портрети, записував біографії. Портрети були опубліковані окремою книжкою лише в 1961 році Ю. Я. Турченком під назвою «Портрети українських кобзарів О. Сластьона».
У 1900 році Опанас Георгійович назавжди покинув Петербург і переїхав до Миргорода на посаду викладача малювання художньо-промислової школи імені Гоголя. Живучи на Полтавщині, він ще з більшою енергією продовжував займатись вивченням фольклору і етнографії та кобзарства. 1908 року він допомагав Ф. Колессі записувати на фонограф пісні і думи миргородських кобзарів і лірників: М. Кравченка, О. Савченка, І. Скубія, М. Дубини, Явдохи Пилипенко, П. Кравченка. 1913 року Ф. Колесса видав два томи «Мелодій українських дум». А самому Сластьону ця робота дала можливість опублікувати низку статей про кобзарське мистецтво.
Через усе життя проніс Опанас Георгійович закоханість в українську літературу, зокрема в творчість
Т. Г. Шевченка та І. П. Котляревського. У Миргороді він організовував ювілейні шевченківські вечори, на яких сам виголошував доповіді. 1908 року
Полтавська земська управа видала виконану Сластьоном поштову картку з портретом Шевченка. Він був ініціатором збирання коштів на пам’ятник Т. Шевченку в Миргороді і брав участь у конкурсі на кращий проект Шевченкового монумента в Києві. 1902 року в Полтаві на нараді художників з приводу створення альбома орнаментів О. Сластьон зробив доповідь «Про південноруський історичний і сучасний орнамент, його створення, розквіт та занепад; музеї, колекції і приватні зібрання, в яких зберігаються південно-руські старожитності і орнаментика», якою заявив про себе як про видатного українського етнографа. В 1906 році Сластьон опублікував біографію Т. Г. Шевченка.
Ось не повний список його літературно-мистецьких статей І і розвідок: «Вірші сатиричні 1786 р.» («Киев. старина», 1899), «Кобзар Михайло Кравченко і його думи» («Киев. старина», 1902), «Чи існує український стиль в архітектурі?» («Киев. старина», 1903), «Церковний спів і культура 17 і 18 століть на Україні і в «Московії» («Киев. старина», 1905), «Шевченко як маляр» («Рідний край», 1906), «Мелодії українських дум і їх записування» («Рідний край», 1908) та інші.
Під час громадянської війни О. Сластьон очолив комісію по збиранню культурних і мистецьких цінностей на Миргородщині, а в 1920 році організував художньо-промисловий музей. У 1919 році він видав брошуру «Порфирій Мартинович», а в 1931 році книгу «Мартинович: Спогади О. Сластьона» (Харків, видавництво «Рух», 150 с). 1927 року Опанас Георгійович організував капелу миргородських бандуристів.
1928 року О. Сластьон вийшов на пенсію, хоча й продовжував займатись малюванням, зокрема, ілюструванням творів Т. Г. Шевченка, писав спогади. Його відвідували письменники П. Тичина, Д. Косарик, П. Панч, Н. Рибак, актор
П. Саксаганський. Останні роки і місяці життя цього самовідданого трудівника української демократичної культури, вірного сина свого народу було затьмарене тяжкими враженнями насильницької колективізації і страшного голодомору в Україні. На 78 році він відійшов у вічність...
Похований О. Г. Сластьон на Миргородському цвинтарі, могила відзначена надгробком. Меморіальні дошки — на приміщенні районного краєзнавчого музею і Миргородського керамічного технікуму імені Гоголя.
http://www.pollitra.pi.net.ua
Посилання
на сторінку/ссылка на страницу:
Полтава. Історична довідка
Покровська церква
Земські школи
Монументальна мурована архітектора
Губернського земства будинок
Бокій О.С.
|