«емськ≥
школи
Ч загальноосв≥тн≥ школи в
дореволюц≥йн≥й –ос≥њ, ¤к≥ в≥дкривалис¤ й
утримувалис¤ земствами в с≥льськ≥й
м≥сцевост≥. ¬иникли п≥сл¤ сел¤нськоњ
реформи 1861 р., мали трир≥чний, а з 90-х рок≥в Ч
чотирир≥чний терм≥н навчанн¤, ¤ке
здеб≥льшого було безплатним. Ќезважаючи на
обмежен≥ права земств, в земських школах
часто викладали прогресивн≥ вчител≥,
застосовувалис¤ ефективн≥ш≥ методи
навчанн¤ пор≥вн¤но з м≥н≥стерськими та
параф≥¤льними школами, зан¤тт¤ проводилис¤
за кращими п≥дручниками. «емства
в≥дкривали шк≥льн≥ б≥бл≥отеки,
орган≥зовували курси дл¤ вчител≥в,
створювали р≥зн≥ допом≥жн≥ установи: музењ,
центральн≥ учительськ≥ б≥бл≥отеки,
книгарн≥.
ѕерш≥
в≥домост≥ про земськ≥ школи на ѕолтавщин≥
в≥днос¤тьс¤ до 1871 р. “од≥ њх було 48, в 1895 р. њх
стало 436. ѕроте кожна друга школа мала лише
одну класну к≥мнату ≥ т≥льки кожна дес¤та Ч
три класн≥ к≥мнати. ласи були переповнен≥ (в≥д
50 до 80 учн≥в). Ѕ≥льше половини (51,6%) вчител≥в
становили вих≥дц≥ з сел¤н ≥ козак≥в. ѕ≥сл¤
1917 р. земськ≥ школи були перетворен≥ на
Їдин≥ трудов≥ школи.
Ѕудинки
земських шк≥л на ѕолтавщин≥ Ч пам'¤тки
буд≥вництва к≥нц¤ 19 Ч початку 20 ст.
—поруджувалис¤ за проектами земських
≥нженер≥в ≥ техн≥к≥в дл¤ розм≥щенн¤
початкових учбових с≥льських заклад≥в Ч
земських шк≥л. ¬ключали в себе учбов≥ класи,
рекреац≥њ, квартири дл¤ вчител≥в,
б≥бл≥отеки. «а своЇю арх≥тектурою в к≥н. 19
ст. були найчаст≥ше безстильними або
еклектичними, ≥нколи вони давали приклади
пров≥нц≥ального псевдокласицизму або
псевдорос≥йського стилю, на початку 20 ст.
трапл¤лись запозиченн¤ форм стилю модерн.
ѕро невиразн≥сть арх≥тектури шк≥льних
будинк≥в у 1905 р. писала ќлена ѕч≥лка у
журнал≥ Ђ–≥дний крайї, ¤ка висловила
побажанн¤, щоб арх≥тектура шк≥льних споруд
в≥дпов≥дала б народному смаку ≥ набула б
рис нац≥ональноњ своЇр≥дност≥.
” цей час
споруджували вже перш≥ будинки украњнського
арх≥тектурного стилю, зокрема, будинок
ѕолтавського губернського земства ≥ ѕолтавську
школу њм. ≤. ѕ. отл¤ревського. ” 1910 р. ѕолтавське
земство провело конкурс на
розробку проект≥в будинк≥в шк≥л в
украњнському стил≥. ¬л≥тку того ж року
Ћохвицька земська управа за ≥н≥ц≥ативою њњ
голови “ерешкевича постановила будувати
так≥ школи. “од≥ ж з'¤вилис¤ противники
цього, ¤к≥ заперечували таку можлив≥сть,
тому у 1910 р. спорудили лише дв≥ школи Ч в
ћлинах ≥ √ол≥нц≥ за проектами техн≥к≥в
буд≥вельного в≥дд≥лу Ћохвицького земства.
” 1911 р. таких будинк≥в спорудили вже 22. ” 1912 р.
п≥др¤днику …. ћалиновському доручили
спорудити 27 таких шк≥л, але за зв≥том управи
зведено 18. ” 1913 р. планували спорудити ще 27
шк≥л.
1912
розроблено сер≥ю шк≥льних будинк≥в
художником ќ. √. —ласт≥оном, ¤кий опрацьовуЇ
фасади, вносить в арх≥тектуру пол≥пшен≥
форми, звертаючи особливу увагу на
декоративн≥ прикраси на фасадах з
нетесаноњ цегли у вигл¤д≥ окремих вставок,
лиштв, арабесок ≥ килимових композиц≥й, що
надавало арх≥тектур≥ п≥дкреслено
нац≥онального характеру. ќ. √. —ласт≥он у
своЇму запис≥, призначеному дл¤
полтавського художника ќ. —. Ѕок≥¤, ¤кий у 1929
р. готував монограф≥ю про митц¤, згадував,
що Ћохвицьке земство замовило йому проекти
дл¤ 83 будинк≥в одно-, дво- та трикомплектних
шк≥л, Ђчастину шк≥л встигли збудувати,
решту Ч в≥йна не далаї.
Ќа думку
мистецтвознавц¤ ¬. ћ. ’анка, таких шк≥л
спорудили не менше 140. “епер нал≥чуЇтьс¤ 58
шк≥л, зокрема, в населених пунктах: Ѕезсали,
Ѕербениц≥, Ѕ≥логор≥лка, Ѕ≥лоус≥вка,
Ѕ≥лоцерк≥вц≥, Ѕодаква, Ѕондар≥, Ѕрис≥, Ѕубни,
¬асильки, √ањвщина, √ал¤ве, √ерасим≥вка,
√≥льц≥, √ородище, ∆дани, «акроњха, «ападинц≥,
«асулл¤, ≤ск≥вц≥, овал≥, ур≥нька, Ћука,
Ћуценки, Ћучки, ћлини, ћок≥њвка, Ќове,
ѕестич≥вське, ѕ≥ски, ѕ≥сочки, –иги, –удка,
—ин¤к≥вщина, —коробагатьки, хут≥р
—ухонос≥вка, “окар≥, ’ристан≥вка, „орнухи,
Ўмигл≥, яблун≥вка, яхники, яцини та ≥н.
Ўколи
Ћохвицького земства у 1910Ч1916 рр. в
типолог≥чному значенн≥ мали ¤к основу
плани, розроблен≥ арх≥тектором Ќ. ё.
ЋЇрмонтовим дл¤ ярославського земства,
¤кий створив њх на зразках план≥в ф≥нських
арх≥тектор≥в, через що вони ≥нод≥
називались Ђшколами ф≥нського типуї. ¬они
повн≥стю п≥дпор¤дкован≥ вимогам
доц≥льност≥, ¤ка про¤вилась у
функц≥ональному групуванн≥ прим≥щень;
учбова зона включала вх≥дний тамбур,
розд¤гальню, рекреац≥ю, класи, к≥мнату
вчител≥в; житлова зона охоплювала
двок≥мнатну квартиру вчител¤ з кухнею,
хижкою та передпокоЇм, пор¤д влаштовували
окреме прим≥щенн¤ дл¤ б≥бл≥отеки або
сторожа. ¬ дво- або трикласних будинках
ст≥ни м≥ж к≥мнатами можна було об'Їднувати
в одну велику залу, де проводили збори або ж
св¤ткуванн¤.
ќсновною
конструкц≥Їю будинку був дерев'¤ний зруб
або каркас, обкладений зовн≥ цеглою,
завд¤ки чому будинки були досить виг≥дними,
м≥цними ≥ економ≥чними. «авд¤ки загальному
задуму школа в оточенн≥ ≥нших, нав≥ть
господарчих споруд, ставала певним
ансамблем, складов≥ частини ¤кого були об'Їднан≥
сп≥льними пластичними ≥ стильовими рисами,
ви¤вл¤ли нац≥ональну своЇр≥дн≥сть
арх≥тектури. ÷е визначило об'Їмну
композиц≥ю, в ¤к≥й одно- ≥ двокласн≥ школи
мали √-под≥бний план ≥ асиметричне, а три- ≥
чотирикласн≥ школи симетричне розв'¤занн¤
з планами у вигл¤д≥ л≥тер V та ѕ. ” зовн≥шн≥й
композиц≥њ головний об'Їм створював
учбовий блок, накритий високим
чотирисхилим дахом, до ¤кого прилучавс¤
один чи два блоки, де були житлов≥ та ≥н.
прим≥щенн¤, а м≥ж ними зд≥ймалас¤ вежа,
вкрита наметовим дахом з≥ шпилем, що
п≥дкреслювало головний вх≥д. ¬ одно- ≥
двокласних школах башта акцентувала
асиметричн≥сть загальноњ композиц≥њ, а в
три- та чотирикласних школах, у вир≥шенн≥
¤ких панувала симетр≥¤, башт було дв≥.
Ѕудинок чотирикласноњ школи мав найб≥льш
пластичне вир≥шенн¤ головного фасаду, в
ньому триї висунут≥ вперед об'Їми, з ¤ких
середн≥й фланкували дв≥ башти, спри¤ли
створенню значного ≥ п≥днесеного образу.
¬исок≥ веж≥, ¤к≥ п≥дкреслювали входи, мали
значенн¤ своЇр≥дних знакових елемент≥в
украњнського арх≥тектурного стилю,
активним силуетом вид≥л¤ючи цей
громадський будинок у загальн≥й панорам≥
забудови села. “акож велике значенн¤ мали
трапец≥йноњ шестикутноњ форми двер≥ ≥
в≥кна, ¤к≥ також були сприйн¤т≥ ¤к знаки, що
п≥дкреслювали приналежн≥сть буд≥вл≥ до
¤вищ украњнського мистецтва, не випадково
ц≥ пройоми сел¤ни називали шевченковими.
„астина цих шк≥л, споруджена за проектами
земських техн≥к≥в, в≥дзначена надзвичайною
стриман≥стю арх≥тектури ≥ майже повною
в≥дсутн≥стю прикрас, завд¤ки чому вони
можуть бути в≥днесен≥ до ¤вищ
рац≥онал≥стичноњ теч≥њ украњнського
арх≥тектурного стилю.
≤нш≥
будинки, споруджен≥ за проектами ќ. √.
—ласт≥она, прикрашен≥ цегл¤ними
орнаментами ≥ пластичн≥шою баштою та дахом,
можуть бути включен≥ в пам'¤тки
народностильового романтично-декоративного
спр¤муванн¤. —аме ц≥ будинки шк≥л з њх
т¤ж≥нн¤м до розвитку народних традиц≥й
стали найпопул¤рн≥шими у с≥льських жител≥в.
ѕроекти ≥
фотограф≥њ цих шк≥л експонован≥ на
виставках у иЇв≥ (1913), у ’арков≥ ≥
ѕетербурз≥ (1914), неодноразово були
опубл≥кован≥ на стор≥нках в≥тчизн¤них
журнал≥в ≥ д≥стали визнанн¤ громадськост≥.
Ѕудинки
колишн≥х земських шк≥л ще й дос≥ вдало
функц≥онують за своњм призначенн¤м, хоча
переважна б≥льш≥сть з них втратили башти,
¤к≥ були знесен≥ п≥сл¤ 1930 р.. ƒе¤к≥ з них
зберегли перв≥сну арх≥тектуру, зокрема,
будинок «ападинськоњ земськоњ школи.
” 1970Ч1980 рр.
детальне вивченн¤ арх≥тектури будинк≥в
земських шк≥л провели ¬. ¬. „епелик,
¬. ћ.
’анко, √. Ўибанов та ≥н.
ѕолтавщина:
≈нциклопедичний дов≥дник
(«а ред. ј.¬. удрицького.- .: ”≈, 1992). —тор.
288-290, 291-292
ѕосиланн¤
на стор≥нку/ссылка на страницу:
|