Через
Голгофу до блаженної Вічності
4
квітня — день пам’яті священномученика
Василія Зеленцова (канонізованого у 1997 році),
єпископа Прилуцького, вікарія Полтавського.
Доброчесним і гідним найвищої земної слави
було служіння полтавського архипастиря, а
його мученицька кончина увінчалась ореолом
святості.
Судилище
В
залі аж смерділо від задухи — він був
переповнений людом. Давні стіни
Полтавського музичного училища, що пізнали
за свій вік і висоти людського генія і його
бридкі падіння, здавалось, не могли
витримати того словесного бруду, який уже
кілька днів поспіль виливався серед них. У
серпні 1922 року тут відбувався показовий
судовий процес над священиком Василієм
Зеленцовим. Пізніше він стане українським
політичним бестселером та хрестоматійною
настільною книгою у боротьбі з «чорносотенним
духовенством». А народна пам’ять найменує
цю подію просто і страшно — «розправа»...
...То
було зухвале «театралізоване» дійство.
Засідання розпочиналися ввечері і
затягувалися ледь не до півночі. На сцені за
великим столом сиділи судді, солідно
забарикадовані копами незрозумілих
паперів, ліворуч окремо розміщувався
прокурор, а справа за маленьким столиком —
обвинувачуваний. Головний керманич процесу
молодий юрист Бендеровський (до речі, син
священика-біженця із Західної України,
згодом — жертва підвалів ДПУ), помітно
вислужувався і, як кажуть, аж ліз із шкури.
Самозакоханий красномовець щедро
розсипався пасажами на зразок «зубри
контрреволюції», «чорні ворони» тощо,
вкрапляючи у словесні викиди відкриті
погрози і навіть прокльони. Державний
захисник арештованого — літній і досить
шанований полтавський присяжний — пан
Оголевець виглядав досить приголомшено і
навіть жалюгідно, оскільки його місія, на
жаль, зводилася лише до проформи. А щодо
свідка-обвинувача — начальника ДПУ
товариша Лінде, то він був бодай чи не «найсправедливішим»
серед «членів синедріону». Випещений,
статний красень-латиш, (в минулому —
царський офіцер) коректно витримував певну
позицію, проте на завершення зізнався: «Як
служителя культу і як ворога радянської
влади, я Вас із задоволенням розстріляв би,
але признаюсь, що поважаю Вас — як людину
переконану і стійку».
Головний
«винуватець» процесу — ієрей Василій сидів
перед галасливим залом тихо і смиренно.
Батюшка був одягнений у рясу з хрестом,
перед ним горіли дві свічі і лежало
відкрите Євангеліє. Тьмяне світло виразно
підкреслювало спокій і особливу величність
блідого, обрамленого напівсивою бородою,
худорлявого обличчя. Протягом усього
дійства цей образ осявала лагідна і трішки
сумна посмішка, яка, здавалося, свідчила про
жалість та співчуття до суддів,
розбурханого натовпу і, взагалі, до всього,
що відбувалося навколо.
Настав
останній день процесу — знаменний і аж ніяк
не передбачений його «вершителями». Врешті
підсудному надали останнє слово. Осінивши
себе хрестом, безвинний «винуватець»
промовив: «Багато за ці дні говорили проти
мене, і багато з чим я не згоден і багато
обвинувачень я міг би спростувати. Я
приготував велику промову (її рукопис
знайдуть у 1995 році в обшивці дверей під час
ремонту полтавської квартири № 113 по вулиці
Пушкіна — колись там мешкали довірені
особи батюшки), за пунктами, але зараз
передумав і висловлюся коротко.
«Я
вже заявляв Вам, і ще раз заявляю, що я
лояльний до радянської влади як такої, бо
вона, як і все, послана нам Згори. Але, де
справа стосується Віри Христової,
стосується Храмів Божих, там я боровся,
борюся і буду боротися до останнього мого
подиху з представниками цієї влади. Ганебно,
грішно було б мені, воїну Христовому, який
носить цей святий хрест на грудях, захищати
себе самого тоді, як вороги ополчились й
оголосили війну Самому Христу. Я розумію, що
ви мені робите ідейний виклик, і я його
приймаю».
В
залі почулися вигуки: «Піп агітацією
займається, не возіться з ним — кулю йому!».
Головуючий щось заперечив, але батюшка
промовив: «Дайте мені закінчити, це моє
право» (регламентований йому час ще не
вичерпався). І голосно завершив:« Я приймаю
ваш виклик, і, яке б покарання ви не винесли
мені, я повинен його витерпіти твердо, без
страху, навіть смерть готовий прийняти, бо
не має нагороди вищої за нагороду на
Небесах».
Останні
слова підсудного потонули у галасі.
Судочинці вийшли порадитись. Отець Василій
заглибився у читання. Атмосфера у залі
загострювалась: розгоралися дебати,
запеклі суперечки. Судді повернулися для
оголошення вироку. Священик підвівся,
продовжуючи читати, і, здавалось, навіть не
слухав промовців. Тривале зачитування
закінчувалось словами: «...суд постановив
Зеленцова Василя Івановича, 1870 року
народження, засудити...». Далі нічого не
можна було розчути, бо в залі зчинилося щось
неймовірне: шум, ридання, викрики — «вбивці!»,
«батюшко, дорогий, Спаси Вас Господь,
благословіть нас...». Прозвучало останнє
слово присуду: «...до розстрілу!». Священик
перехрестився і, обернувшись до людей,
благословив їх хрестом, лагідно утішаючи: «Господь
з вами. Заспокойтесь. Усе в Божій волі, адже
я спокійний. Ідіть з миром по домівках».
Засудженого поспішно оточила варта і пішки
повела до в’язниці, що знаходилася
неподалік. Величезний людський натовп
живим коридором супроводжував
конвойованого батюшку, а кінна міліція й
озброєні чекісти несамовито розганяли
народ. Нарешті залізні тюремні двері, що
зачинилися за невільником, поклали край
жахливим подіям того дня.
«Це
— істинний Християнин»
Яскрава
свіча отця Василія вперше засяяла у Полтаві
в 1919 році — під час шаленого розгулу
безбожжя і відвертого утиску Церкви. Саме
тоді владика Феофан (Бистров — великий
подвижник і колишній духовник останньої
царської сім’ї) рукоположив його в ієрея,
призначивши спочатку другим священиком
полтавської Свято-Троїцької церкви (яка
нині, на жаль, існує лише у літописних
поминальниках), а по тому — і її настоятелем.
Цей храм згодом став для отця Василія і
Фавором його слави і, водночас, папертю
Голгофи…
До
своєї хіротонії Василій Іванович Зеленцов
був полтавським єпархіальним місіонером у
світському званні. Уродженець Рязанської
губернії, виходець зі священицької родини,
досить освічений і інтелігентний чоловік (закінчив
юридичний факультет Санкт-Петербурзького
університету і Духовну Академію, викладав у
духовних закладах), він прибув до нашого
міста в 1917 році і відразу зарекомендував
себе непересічним проповідником. А коли
став священиком, до нього з першого ж дня
потяглися людські душі. «Оце так батюшка», «це
— справжній християнин» — загомонів народ
і почав звідусіль збиратися до Троїцького
храму на молитовне єднання зі священиком, у
якому відпочатку відчув дух ревної молитви
і істинно пастирської опіки. Богослужіння
отець Василій здійснював благоговійно і
буквально на одному подиху; службу зазвичай
співали всі і після її завершення ніхто не
хотів розходитися: до Літургії добавляли
акафісти, молебні. А потім довго слухали
пастирські проповіді. У недільні та
святкові дні в церкві проводилися духовні
бесіди та диспути. Священик не був
красномовним оратором, але його щирість та
безстрашність у відстоюванні віри
Христової полонили всіх.
Опісля
храмової відправи батюшка либонь чи не
кожну вільну хвилину використовував для
того, щоб «іти у народ»: він пішки обходив
місто, навіть віддалені його околиці і
своїм лагідним серцем зігрівав усіх, хто
страждав від занедбаності та невіри —
незалежно від національності і переконань.
Скільки заблудлих душ він повернув у лоно
Православ’я, а для скількох власним
прикладом став життєвим дороговказом!
Ласкавий і привітний настоятель майже всіх
своїх прочан знав поіменно, і для кожного
знаходив час і сили. Для молоді він був
першим навчителем і батьком, а для дітлахів,
які аж обліплювали його, ніжним
піклувальником. Власних чад отець Василій
не мав (бо був рукоположений целібатом),
проте опікувався чотирма сиротами — дітьми
померлого священника-однослуживця. В
атеїстичні часи, попри усі перестороги,
батюшка організував дівочу Покровську
спілку молоді — як альтернативу комсомолу.
Молодша (до 12-ти) і старша (до 17-ти ) років
групи вели свій рукописний журнал, куди
занотовували власні духовні роздуми,
писали статті, а батюшка серйозно їх
редагував. Згодом цей часопис авторки
дбайливо й обережно закопали на цвинтарі —
аби не дістався безбожникам.
Безвинний
в’язень
|
У
1922 році в країні розпочалася операція з
вилучення церковних цінностей начебто для
голодуючих Поволжя. Усвідомлюючи її
фальшивість, отець Василій звернувся до
людей з проханням пожертвувати хліб на
потреби страдних і, водночас, попросив
владу сповістити, які саме обсяги допомоги
необхідні. «Ми дамо вам удвічі, втричі
більше, тільки не чіпайте наших храмів», —
благав пастир. У відповідь він отримав
порушення кримінальної справи, а вслід —
арешт, показовий судовий процес і ...смертний
вирок. Нагадаємо, що суд завершився
публічною поразкою богоборчої влади. Однак,
надолужуючи втрачене, безбожники паплюжили
«попа Василя» всілякими пасквілями, а
майстер гумору пан Пилип Капельгородський (до
речі, колишній студент Полтавської
Духовної семінарії) презентував у газеті «Більшовик
Полтавщини» блюзнірський акафіст — цілий
букет образ і насмішок на адресу священика.
Дивно, але, не відаючи про те, атеїсти самі
напророкували майбутню славу святого, а
воюючи проти нього — увінчали його ореолом
мученика.
Водночас
у Москву до Леніна потягнулась низка
делегацій від полтавських виробників,
службовців та інтелігенції — з вимогою
помилувати смертника Зеленцова. Народ
достукався, і розстріл замінили 10 роками ув’язнення,
а згодом цей строк переполовинили
амністією. Щодо самого священика, то він був
готовий іти на розстріл як на служіння
Літургії — з миром і радістю в душі.
Засмучений
відміною присуду, він однак сприйняв це за
волю Божу і смиренно став на шлях тюремних
поневірянь. Спочатку — загальна камера в
полтавській в’язниці. Незважаючи на
погрози, люди передають до неї квіти,
гостинці і книги, а діти, дізнавшись про
підвальне віконечко батюшки, під виглядом
гри обережно спілкуються з ним. Велелюбна
душа отця Василія розтоплює моральний «лід»
катівень — навіть запеклі кримінальники
звуть його «наш отець», не дозволяють
священику прибирати нечистоти, утримуються
від лихослів’я і всіляко піклуються про
нього. Така атмосфера не до вподоби
керівництву і в’язня переводять у «темну»
— до Харкова, на Холодну гору. Там
арештантові влаштовують гучний
антирелігійний диспут, з якого священик
Зеленцов виходить блискучим переможцем.
Звільнення
…і новий арешт
У
1925 році отця Василія за невідомих обставин
звільнюють і він, знову в Полтаві. Господь
дивно виводить свого обранця з неволі, та
вручає йому ще тяжчий хрест —
святительства. Із Харкова батюшка
привозить осиротілого хлопчика — сина
померлої біля в’язниці жебрачки (відтепер
у нього вже п’ять сиріт). 12 серпня того ж
року, згідно з рішенням духовного
керівництва і бажанням людей, ієрея
Зеленцова хіротонізують во єпископа (перед
цим він прийняв чернечий постриг і був
возведений в сан архімандрита). Чин
здійснює правлячий архієпископ Григорій (Лісовський)
і нелегально прибулий до міста єпископ
Дамаскін (Цебрик, згодом священномученик).
Всього один рік пробув владика Василій на
Полтавській кафедрі — проте то був рік
суворого поєдинку з комуністичним
геростратизмом і новим ворогом Церкви —
самосвятським розколом, що спрутом обплів
православні храми. Відверто і конкретно
викривав предстоятель більшовицьку
сутність останнього і різко засуджував
боговідступні дії новоспеченої влади.
Троїцька церква і її подвір’я були завжди
переповнені: після служби там точилися
запеклі дебати і диспути. Парафіяни всіляко
оберігали свого дорогого проповідника від
«ревнителів народного благочестя». Боялися,
аби не трапилося якогось лиха. І все ж, воно
сталося.
По
етапу …до вічності
Влітку
1925 року переддень свята Успіння Богородиці,
через рік після хіротонії, Владику
арештували, проте не в Полтаві, а в Харкові,
куди його терміново відкликали. Влада,
навчена попереднім ув’язненням цього
пастиря, остерігалася людського обурення,
тож діяла потай і оперативно. Невільника
вислали на Соловки, а звідти (у жовтні 1928
року) — у Братський район Іркутського
округу. Прибувши туди аж у січні 1929-го,
конвойований Зеленцов поневірявся по селах,
квартируючи по хатах. Але й там він трудився
не покладаючи рук: перекладав і тлумачив
богослужбові книги, писав нотатки на
біблійні теми, послання з приводу
Декларації митрополита Сергія тощо — себто
прагнув не віддалятися від життя Церкви.
Вірні православні знаходили його скрізь (передавали
харчі та інформаційні матеріали, забирали
рукописи), проте Владика утримувався від
спілкування – аби не накликати на людей
біду (на допитах він категорично
відмовлявся називати їх імена). Старожили
повідали про останню звістку Святителя: на
невеличкій листівці — привітання зі святом
і роздум: «...мирно спостерігаю захід сонця
— подібно до нього заходить і моє життя...».
Засланий
Зеленцов нестерпно муляв безбожникам
своїми дописами - не витримавши навіть року,
вони спецконвоєм відправляють його до
Москви. Там на Луб’янці 3 лютого 1930 року 70-ти
літнього владику Василія вдруге засудили
до розстрілу. Тепер уже остаточно... Лише
один Господь відає про останні хвилини
земного життя Христового страдника.
Полтавці зібрали чималі кошти і передали до
столиці — з метою дізнатися про долю свого
архіпастиря, проте їм не вдалося нічого
достовірно з’ясувати: богоборці практично
«стерли» його з лиця землі.
За
офіційними даними, в’язня Зеленцова
розстріляли в одному із підвалів на Луб’янці
17 квітня того ж року (саме у Страсний четвер)
і, як стверджують дослідники Московського
Свято-Тихонівського Богословського
інституту, поховали на Ваганьківському
цвинтарі. Одна з духовних дочок Святителя
слізно молила Господа відкрити їй таємницю
кончини свого духівника. І єпископ Василій
наснився їй: тихо пройшов побіля неї і
повернувся спиною — там зіяла глибока рана,
з якої точилася кров. А полтавський
подвижник благочестя ігумен Іоанн
Котляревський (вихованець владики Василія)
часто повторював своїм прочанам: «Святителя
розстріляли, останки спалили і вистрілили
попелом із гармати. Могилки мученика не
існує». Щодо полтавських старожилів, то
вони переповідали про те, що тіло Владики
віддали на розтин псам, а його залишки
вкинули до темничної клоаки.
Людство,
як довершене творіння, окрім законів
генетично-фізичного єднання, підвладне
законам духовної родинності і спільноти
земляцтва. Все, що виходить з однієї колиски,
прагне єдності, від якої збагачується і яку,
водночас, поповнює. Наші духовні
співвітчизники — це найперші і найближчі
молільники за нас. Як живий приклад цьому —
пам’ятник священномученикові Василію , що
цьогорічними січневими днями постав поруч
із Свято-Макаріївським собором у Полтаві.
Зведений із благословення архієпископа
Филипа і створений викладачами
Національного технічного університету ім.
Ю. Кондратюка — скульпторами Д. І.
Коршуновим, В. П. Голубом і архітектором В. В.
Шуликом, він є чудовим архітектурним
втіленням образу Христового страдника і
постійною нагадкою про те, що духовна опіка
нашого небесного патрона близька і
повсякчасна.
Довідкова
інформація
На
початку 20-х років минулого століття
патріарх Тихон не витримав холоднокровного,
«неронівського» споглядання діючого уряду
на повальне вимирання народу і звернувся
персонально до Леніна із серйозною
пропозицією. З огляду на тяжкість ситуації,
Святійший мав намір передати частину
церковних цінностей під продаж — задля
створення фонду допомоги голодуючим.
Реакція вождя була блискавичною і досить
своєрідною. Збочений мозок Ілліча, не
здатний реально сприймати жестів милосердя
і благородства, оцінив звернення «противника»
як відкрий політичний виклик. Уряд, мовляв,
бездіє, а Церква, щоб його принизити і
підкреслити свій вплив на людей, «вилазить»
із подібними заявами. «Це що, контроль з
боку попів ? Ні, не буде!».
І
Ленін, буцімто обурений ситуацією, бере
курс на політичне «фехтування» на смерть.
Спішно зібравши Політбюро, він пропонує
покінчити з церковниками, і для цього
публічно звинуватити останніх у небажанні
поділитися своїм багатством. Сповнений
пожадливого азарту, «геній-стратег»
відкриває членам Уряду доволі привабливу
перспективу поповнення партійного фонду (і,
зрозуміло, їхніх власних статків)
мільярдними прибутками. А у відповідь
Патріархові друкує декрет від 23 лютого 1922
року про вилучення церковних цінностей на
користь голодуючим — це був пекельний
проект руйнації і обкрадання 80 тисяч
існуючих на той час в країні храмів.
Оголошувалась відкрита, блискавична (з
урахуванням того, що затяжної жорстокості
народні маси не витримають) і безжалісна
боротьба з церковно-культурними цінностями
народу, які примножувалися віками.
Зазначимо, що історія ще не знала прикладів
(навіть за часів стародавніх деспотій), щоб
глава держави персонально і так несамовито
санкціонував усі безбожні злочини свого
режиму. До речі, в 55-томне, «повне», видання
творів В. І. Леніна не ввійде жоден з його
листів, написаних на тему втілення в життя
вищевказаного декрету.
Результат
антицерковної гри ва-банк жахливо вражав:
на кінець 1923 року чистий прибуток від
святотатського розбою складав два з
половиною мільярди золотих рублів (це — за
доволі скромною оцінкою вітчизняних
істориків доби перебудови, а щодо західних
спеціалістів, то вони дану цифру потроюють).
Зважте, радянська статистика вказує, що в
цей же час молода держава придбала за
кордоном хліба всього на 1 мільйон рублів —
та й то лише на насіння, закупівля ж худоби і
сільгоспзнарядь взагалі не проводилася.
Тож куди поділися ці небувалі скарби?
Згадаємо спогади Миколи Бухаріна (чи не
найнікчемнішого боягуза в більшовицькому
уряді): «...Ми обідрали церкву як липку, і на
її «святі цінності» ведемо свою світову
пропаганду, не давши із них і дулі для
голодуючих)».
Василий (Зеленцов Василий Иванович)
(1870 - 07.02.1930).
Русская Православная Церковь, епископ Прилукский, викарий
Полтавской епархии.
Родился в 1870 г. в Замораево Ранненбургского у. Рязанской губернии в семье протоиерея.
Окончил юридический факультет университета и Петербургскую Духовную Академию со степенью кандидата богословия.
Был преподавателем Екатеринославской духовной семинарии, а затем Екатеринославским епархиальным миссионером.
Был членом Всероссийского Поместного Собора 1917-1918 года, как мирянин от Рязанской епархии.
Епархиальный миссионер в Полтавской епархии после Собора.
Пострижен в монашество в 1919 (1925?) г.
С 1920 года - второй священник (затем - настоятель)
Св. Троицкой Церкви г. Полтавы.
Жил в доме приходского священника при церкви Св. Троицы г. Полтавы, будучи миссионером по призванию. После смерти священника Чубова, с согласия семьи, Василий стал священником, приняв должность Чубова и начал писать миссионерские проповеди, основал молодежное "Покровское Христианское Общество". Выступал против выдачи церковных ценностей властям, за что был арестован 30 мая 1922 г. в Полтаве и на показательном процессе (Полтавским губревтрибуналом) приговорен 12 августа 1922 г. к смертной казни (с заменой на 5 лет лишения свободы?). Благодаря протесту, поданному верующими рабочими на имя Ленина, казнь была заменена 10 годами заключения. Находился в заключении в Харьковской тюрьме, освобожден в 1925 по амнистии.
[Мануил: С 1921 по 1923 год находился вне церковной службы в г. Харькове].
12 (25) августа 1925 года хиротонисан во епископа Прилукского, викария
Полтавской епархии.
Написал два открытых письма к архиепископу Григорию (Яцковскому) 1 марта 1926 и митрополиту Агафангелу (Преображенскому) от 6 мая 1926 в поддержку митрополита Сергия (Страгородского).
С 1927 года епархией не управлял.
Мужественно боролся против "Самопосвящения", которое было распространено на Полтаве. Так же был против епископов, проповедующих обновленчество.
Скрываясь от ареста, иногда внезапно появлялся в каком-либо храме в начале богослужения, возглавлял его, потом также неожиданно исчезал, переодевшись в гражданскую одежду еще до конца службы.
Арестован в сентябре (в Харькове накануне праздника Покрова) 1926, приговорен к 3 годам лагерей. В заключении на Соловках.
Автор послания "Необходимые канонические поправки к посланию митрополита Сергия от 16/29 июля 1927" (осень 1927). Написал в начале 1928 "Мое завещание" с резкой критикой Декларации 1927. Один из авторов Послания соловецких епископов в связи с декларацией митрополита Сергия. Освобожден из лагеря и отправлен в ссылку в Иркутскую область в ноябре 1928. Жил в д. Пьяново Братского района.
Написал послание митрополиту Сергию с требованием отказаться от Декларации и угрозой в противном случае проклясть его в августе 1929 г.
Переписывался с полтавскими иосифлянами.
Арестован 9 декабря 1929 г., этапирован в Москву, в Лубянскую тюрьму. По постановлению КРГПУ (от 3 .февраля 1930) приговорен к высшей мере наказания. Расстрелян 7 февраля 1930 года [Мануил: 4 апреля 1930]. [Его должны были расстрелять в Бутырской тюрьме, но по другой версии он был сброшен в тюремную выгребную яму в Лубянке]. Похоронен на Ваганьковском кладбище.
Канонизирован в 1997 году. Память 22 марта.
Труды:
Общая картина отношений русской Высшей Церковной Власти к имябожникам в связи с вероучением об имени Божием // Богословские труды. 1997. [№]. 33. с. 165-205.