Портрет из краеведческого музея в Диканьке
Кочубей
Мотря Василівна — Кочубей
Мотря Васильевна — (1688
— р. см. невід.) — молодша донька В. Кочубея,
хрещениця І. Мазепи, який хотів одружитися з
нею, але не дістав згоди батьків.
На
відміну від інших членів великого
кочубеївського сімейства доля Мотрі
склалася трагічно. Освічена і патріотично
настроєна 16-літня дівчина покохала 65-річ-ного
гетьмана І. Мазепу, з яким вперше зустрілася
у батьківському маєтку Ковалівці
на Полтавщині і в якому побачила свій ідеал
державного мужа. Серце гетьмана, котрий з 1702
р. був удівцем, теж було зворушене. У 1704 р.
гетьман сватав дівчину, але батьки не дали
згоди на шлюб. Формальним приводом відмови
була церковна заборона одруження на
хрещениці. Але головна причина полягала у
чорній заздрості й ненависті старої
Кочубеїхи до І. Мазепи: амбітна прагнула
бачити на вищому уряді свого чоловіка, а
себе - гетьманшею. Мотрю відправили в
монастир, але по дорозі вона
втекла і пробувала шукати захисту в
гетьмана. Не бажаючи ославити дівчину і
далі загострювати ситуацію, І. Мазепа
поступився власним щастям і відіслав Мотрю
назад до батьків. Деякий час закохані
таємно переписувалися. Мотрона скаржилася
на матір, називаючи її мучителькою. І.
Мазепа втішав дівчину, запевняючи в своїй
любові. Врешті Мотря вийшла заміж за
канцеляриста Івана Чуйкевича [С. О.
Павленко у своїй роботі "Оточення
гетьмана Мазепи: соратники і прибічники.
— К.: Вид. дім "КМ Академія", 2004.,
стверджує, що Мотря вийшла заміж за Семена
Чуйкевича, сина Василя
Чукевича - Т.Б.] і стала йому
чесною дружиною. Страшним ударом для всіх
стали події 1708 р., що закінчилися стратою
старого В. Кочубея. Чуйкевичі до кінця
залишилися на боці І. Мазепи. У 1709 р. під
Полтавою обоє потрапили у царські лабети,
але були помилувані як донька і зять В.
Кочубея. За вироком суду І. Чуйкевич був
засланий у Сибір; Мотря пішла за ним. Що було
далі - невідомо.
За
поширеною версією, після смерті чоловіка
Мотря повернулася на батьківщину і дожила
віку у Вознесенському жіночому монастирі в
Пушкарівці під Полтавою. Історія
нещасливого кохання І. Мазепи і Мотрі
Кочубеївни змальована в багатьох творах
літератури і мистецтва.
З листів І. Мазепи до Мотрони Кочубеївни:
«Моє
серденько, мій квіте рожаний! Сердечно від
того болію, що недалеко від мене їдеш, а я не
можу очиць твоїх і
личка біленького еидіти, через цей листочок
кланяюся...»
«Моє
сердечне кохання! Прошу і вельми прошу,
зводь зі мною побачитися для усної розмови;
коли мене любиш, не забувай же, коли не любиш,
не споминай же; згадай свої слова, що любить
обіцяла, на що мені і рученьку біленькую
дала».
«Моє
серце коханеє! Сама знаєш, як я сердечно,
шалено люблю Вашу милість; ще нікого на
світі не любив так; моє б то щастя і радість,
щоб нехай їхала та жила у мене, тільки ж я
уважав, який кінець може бути, а особливо
при такій злості та заїдлості твоїх родичів;
прошу, моя любенько, не міняйся ні в чому,
оскільки неодно-крат слово своє і рученьку
дала, а я взаємно, коли живий буду, тебе не
забуду».
Легенда про Марію-черницю
у переказі
письменника М. Лазорського:
«Недалеко
від Полтави розкинулось старе село
Пушкарівка. З лівої руки слався широкий
Ромоданів шлях просто на Січ, З правої руки,
на горбах, височів жіночий монастир з
церквою святого Вознесіння. Колись у цьому
монастирі жила й тут померла мовчазна й
вельми побожна черниця Марія, в мирі
Мотрона Кочубей. Після загибелі батька вона
взяла шлюб з однодумцем славного гетьмана
Мазепи старшиною Чуйкевичем. 3 ним разом
пішла на заслання в Сибір. Там і закрила
йому очі, а сама повернулася до Гетьманщини.
Скоро й узяла великий постриг. Неговірку
сестру Марію знала вся округа: вчила вона
святому Письму і малих і старих, лїкувала
хворих, допомагала вбогим і сиротам,
гаптувала покрівці й щиросердно молилась
за замучених та безневинно убієнних. Нею
опікувалась полкова старшина, але все ж
наглядали й московські резиденти. По смерті
тихої черниці скриньку з листами від різних
достойників та листами Мазепи й коштовними
перлами мати-ігуменія передала в с. Жуки, де
жили родичі небіжчиці. Прах вельможної
черниці поховали на цвинтарі біля
монастиря».
Білоусько
О. А., Мокляк В. О. Нова історія Полтавщини.
Друга половина XVI
— друга половина XVIII століття.
Стор.
187-189
Посилання
на сторінку/ссылка на страницу:
|