Юркевич
Памфил Данилович — Юркевич
Памфил Данилович — (16/28.02.1826,
с. Ліпляве Золотоніського повіту
Полтавської губ., тепер Канівського району
Черкаської обл. — 4/16.10.1874, Москва) — мислитель, педагог,
творець «філософії серця».
Народився
в сім'ї священика. Навчався в
Переяславському духовному повітовому
училищі (1837—1841 pp.), Полтавській духовній
семінарії (1841—1847 рр.) і Київській духовній
академії (1847—1851 pp.).
Поряд зі спеціальною богословською отримав
енциклопедичну гуманітарну освіту.
Досконало володів давніми і новими
іноземними мовами. Залишений в академії
викладачем філософії, виріс до ординарного
професора (1861 p.). Написав
філософські праці: «Ідея» (1859 p.),
«Серце і його значення в духовному житті
людини, згідно з ученням Слова Божого» (1860 p.),
«З науки про людський дух» (1860 p.). Основою духовного життя людини,
її почуттів і емоцій мислитель вважав «серце»
— вищу й
глибинну діяльність людської душі, яка
стоїть поза межами розуму. Як учений і
лектор користувався величезним
авторитетом у студентському середовищі.
Після
поновлення кафедри філософії в
Московському університеті П. Юркевич
виявився єдиним підготовленим професором,
щоб без попереднього закордонного
відрядження посісти цю кафедру. Після
переїзду в 1861 р. до Москви, наш земляк підтвердив
репутацію найвидатнішого філософа свого
часу. Однак на науковій та викладацькій
діяльності П. Юркевича трагічно
позначилася заочна дискусія з володарем
дум тодішньої нігілістичне настроєної
молоді М. Чернишевським. П. Юркевич мав
необережність покритикувати вульгарний
матеріалізм, який в розумінні М.
Чернишевського був єдино можливою основою
«прогресивного» світогляду. Після цього
розпочалося цькування П. Юркевича в
ліберальній пресі; студенти від нього
відштовхнулися. В пізніші часи мислитель
був викреслений з історії наукової думки
ідейними спадкоємцями М. Чернишевського —
російськими марксистами, навпаки, писання
його гонителів були зведені у ранг
філософської класики. З 1864 р. П.
Юркевич перейшов на роботу на кафедру
педагогіки і незабаром дістав визнання як
видатний педагог-теоретик. Педагогічна
теорія П. Юркевича була органічним
продовженням його філософського вчення.
Значущість педагогічної діяльності вчений
виводив із божественного одкровення, яке «ставить
вище всіх звань царя, священика й учителя».
Педагогічним ідеалом вважав освіту, яка
сприймається вихованцем «як радість і
благо».
Опис успіху лекцій П. Юркевича [виведений
під ім'ям Дашковича] в повісті І. Нечуя-Левицького
«Хмари»:
«В
його аудиторії було повнісінько
студентів, котрі сиділи цілими лавами й
купою стояли у порога, прийшовши з інших
курсів... Дашкович промовив перше слово, і
всі ряди голів, наче по електричному потоку,
разом схилялись уперед, насторчившись
слухати. І цілу лекцію так держались голови.
І його мисль лилася чиста, як кришталь! Не було там ні одного слова зайвого, не до
діла...».
Білоусько О.
А.,
Мирошниченко В. І. Нова історія Полтавщини.
Кінець XVIII - початок XX століття. Стор. 229-230
Посилання
на сторінку/ссылка на страницу:
|