Величковський
Петро (Паїсій) Іоаннович
(21.12.1722,
Полтава -15/28.11.1794, Нямец, Молдавія) —
церковний діяч, архімандрит, православний
подвижник.
Був
11-ю дитиною в родині полтавського
протоієрея Іоанна Величковського. Увесь
рід Величковських вирізнявся великою
релігійністю і разом з тим обдарованістю.
По
батьківській лінії всі родичі до третього
коліна належали до священицького сану.
Прадідом Паїсія був відомий у Полтаві
священик і поет Іван Величковський. По
матері прадідом був Мандя - багатий
єврейський купець, який вихрестився в
православ'я. Його донька (бабця Паїсія)
стала черницею, а згодом настоятелькою
Покровського жіночого монастиря. В тому ж
монастирі жила сестра матері Агафія. Згодом
і сама мати прийняла постриг у тому ж
монастирі під іменем Іуліанії. Втративши в
4-річному віці батька,
хлопчик виховувався матір'ю і старшим
братом. Грамоті вивчився в парафіяльній
школі. В 1735-1739 pp. навчався в Київській
академії. Вирішивши стати ченцем, облишив
навчання (про що пізніше шкодував) і став
послушником Любецького монастиря, де
займався переписуванням книг. Вигнаний за
дрібну провину, подався шукати іншу обитель
і врешті прибився до Медведівського
монастиря св. Миколи, де в 1741 р. прийняв
чернечий постриг під іменем Парфенія.
Незабаром польські власті закрили
Миколаївську церкву й братія розійшлася. П.
Величковський знайшов притулок у Києво-Печерській
лаврі, однак перебував там недовго -
перемогла «жажда пустынничества и
странствия». Інок подався до Молдавії (Валахії),
де розпочав життя пустельника у скиті
Трейстени, а потім у гірському скиті Кирнул,
де вів суворе життя: «седе в келий своей
радуяся и со слезами славя Бога, обучался
истинному монашескому безмолвию - матери
покаяния и молитвы». Наступну подорож інок
здійснив у 1746 р. на святу гору Афон. Там, обійшовши
«многие места» і не знайшовши монахів, «сильных
в подвиге и в знании святоотеческих писаний»
, «вселился один в пустыню, пробыв в этом
подвиге сорок месяцев». У пустелі його
знайшов у 1750 р. відомий молдавський
пустельник Василь Мерлополянський і «облачил
в мантию» з переміною імені на Паїсій, 28-річний
Паїсій піднявся до рівня старця - монаха,
котрий міг бути наставником для інших й
поводирем на шляху до духовної
довершеності. Завданням старця було
дотримання заповідей Господніх і навчання
тому ближніх. На Афоні Паїсій почав збирати
грецькі оригінали писань святих отців, що
було незвичним для тутешніх монастирів -
більшість ченців книг не мали, а про святих
письменників і не чули. Згуртувавши навколо
себе кількох ченців, Паїсій в 1758 р. заснував
у монастирі Пантократор особливу чернечу
общину-скит св. Ілії (тодішнього
константинопольського патріарха) і був
рукопокладений в єреї. Цей скит став
обителлю українців; тут знаходили
упокоения вихідці із Запорозької Січі та
інших місць України. Після 17-річного
перебування в Афоні Паїсій з 64-ма монахами у
1763 р. повернувся в Молдавію, де став
настоятелем монастиря св. Духа в м.
Драгомирні. Для своєї братії, яка
розрослась, Паїсій склав статут за
принципом Василія Кесарійського. Основними
ідеями статуту були: нестяжательство («ниже
малейшей вещи не иметь»), урізання власної
волі та послух, розумна молитва та читання
книг, безперестанне рукоділля та побутове
благочиния. Довгими зимовими вечорами
старець Паїсій читав братії повчання
святих отців. У монастирі розквітли
переклади і переписування святих книг. У
Драгомирні Паїсій прийняв схиму - особливий
ступінь чернецтва, який передбачає
затворництво в монастирі та виконання дуже
суворих чернецьких правил. Після переходу
території монастиря до складу Австрії (1774 р.)
князь Гіка віддав Паїсію в управління
Секульський монастир Усічення голови
Іоанна Предтечі. Оскільки монастир не
вміщував усієї братії (350 чол.). Паісій
звернувся до молдавського господаря
Костянтина Мурузу з проханням допомогти в
будівництві келій. У
відповідь господар дозволив ченцям
переселитися в Нямецький монастир, який
вважався найбагатшим і
до того ж найчастіше відвідуваним мирянами.
В 1779 р. Паїсій поселився в Нямці. За десять
років число іноків досягло тисячі - це була
найбагатолюдніша обитель Східної православної
церкви. Під час відвідин Нямця
архієпископом Катеринославським Амвросієм
у І790 р. Паїсій прийняв сан архімандрита. В
цьому монастирі подвижник і помер на 72-му
році життя. Похований в соборному храмі
Вознесіння Господнього. На могильній плиті
вибито: «Тут починає блаженний отець наш
ієромонах і архімандрит, старець Паїсій,
малоросіянин».
|
Суворе
монастирське життя, любов до духовної
освіти й літературна творчість зробили ім'я
Паїсія відомим у православному світі. Його
численні переклади святих книг протягом
тривалого часу були єдиними у вітчизняній
літературі. Своєю діяльністю в монастирях
України, Молдавії, Греції він відродив
старецтво. Його учнями на православному
Сході засновано більше 100 монастирів, серед
них Софроніївська, Глинська, Оптина пустині.
Основне вчення старця Паїсія - «Об умной или
внутренней молитве». Такою молитвою він
називав гаряче звертання до імені Христа,
розмову, що йшла з глибини серця. За своє
подвижництво Паїсій у 1988 р. був
канонізований церквою «как молитвенник,
совершатель и учитель умной Иисусовой
молитвы, как восстановитель в русском
монашестве спасительного подвига
старчества, как духовный писатель,
оставивший в своих трудах назидательный
пример для восходжения чад церковных по
пути духовного совершенства». Паїсій любив
підкреслювати своє українське походження.
На листах він після свого імені дописував «Родимець
Полтавський».
Білоусько
О. А., Мокляк В. О. Нова історія Полтавщини.
Друга половина XVI
— друга половина XVIII століття.
Стор. 256-257
Дивись
- http://www.cerkva.info/2006/11/29/paisij.html
http://www.ortho-rus.ru/cgi-bin/ps_file.cgi?1_3739
Посилання
на сторінку/ссылка на страницу:
Полтава. Історична довідка
Амвросій (Серебреников Авраам Микитович)
|