Володимир Галактіонович Короленко

19 декабря 2010 года исполнилось 170 лет со дня основания Петровского Полтавского кадетского корпуса.

Все выпускники в новой версии сайта.

 

Меню: Особистості - К; Імена на карті; Громадські діячі; Письменники 
 Версія для друку   На головну

Короленко Володимир Галактіонович (1853-1921) - російський письменник, публіцист, громадський діяч.

Народився у м. Житомирі в родині повітового судді. Навчався у Житомирській і Рівненській гімназіях. У 1871 р. вступив до Петербурзького технологічного інституту, у 1874 перейшов у Петровську землеробську та лісову академію у Москві. У 70-х рр. зблизився з діячами революційного народництва. У 1876 р. за подання колективного студентського протесту виключений з Академії і висланий під нагляд поліції у Кронштадт.

У 1877 вступив до Гірничого інституту у Петербурзі. У 1879 і 1880 рр. зазнав арештів. У 1881 р. за відмову присягнути цареві Олександру III висланий до Якутії. У 1885 р. оселився у Нижньому Новгороді, де розгорнув активну літературну і громадську діяльність. У 1886 р. одружився з Є.С. Івановською. У 1893 р. здійснив подорож до Америки.

З 1896 р. - один з керівників, у 1904-1918 (з перервами) відповідальний редактор журналу "Русское богатство". З 1896 р. жив у Петербурзі. У 1900 р. обраний почесним академіком Петербурзької АН (у 1902 р. разом з А. П. Чеховим відмовився від звання на знак протесту проти незаконного скасування виборів М. Горького до Академії; у 1918 р. поновлений в Академії).

КОРОЛЕНКО Владимир Галактионович_Портрет.jpg

У вересні 1900 р. переїхав з родиною у Полтаву. "Переїзд в Полтаву, - згадувала дочка Короленка Софія Володимирівна, - був щасливою подією в житті нашої сім'ї. В. Г. Короленко, який виріс на Україні, любив її клімат і природу... Ми часто ходили в міський сад і милувалися красою Полтави. Після Петербурга з його дощами і туманами Полтава здавалася нам новим чудовим світом».

Спочатку письменник мешкав у будинку Старицького на вул. Олександрівській (тепер Жовтнева), з 1903 р. - у будинку лікаря Будаговського на вул. Мало-Садовій (тепер Короленка). Зараз у будинку Літературно-меморіальний музей В.Г. Короленко.

Будинок письменника став центром культурного життя Полтави, сюди йшли листи Л.М. Толстого, А. П. Чехова, М. М. Коцюбинського (побував у Короленка у 1903 р.), М. Горького, приїздили А. В. Луначарський (1920), В. П. Катаєв.

Короленко швидко включився у літературно-громадське життя Полтавщини. Налагодив дружні стосунки з діячами української культури - Панасом Мирним, М. Коцюбинським, І. Тобілевичем, X. Алчевською, Г. Хоткевичем та ін. У 1901 надіслав до журналу "Русское богатство" нові біографічні відомості про Т. Г. Шевченка, у 1902 р. брав участь у підготовці російсько-українського альманаху, присвяченого 50-річчю з дня смерті М. В. Гоголя. У 1905 виступав на мітингах у Полтаві, спрямованих на відвернення єврейських погромів у місті. Засудив у пресі розправу над селянами під час Сорочинської трагедії 1905 р. (помістив в газеті "Полтавщина" за 12 січня 1906 р. відкритий лист, в якому викрив беззаконня і масові жорстокості старшого радника О. Філонова, що керував придушенням селянського виступу). У 1911 р. виступив на відкритті пам'ятника М. В. Гоголю у Сорочинцях.

Роки життя у Полтаві були заповнені інтенсивною творчою роботою. Тут він завершив нариси "У козаків", писав другий цикл сибірських оповідань ("Мороз", "Феодали" та ін.), оповідання "Мить" і "Не страшне". У Полтаві В. Короленко продовжував свою роботу редактора журналу "Русское богатство", публіциста і газетного кореспондента столичних і провінційних газет. У 1905 р. письменник розпочав  роботу над "Історією мого сучасника". У 1910 р. Короленко напружено працював над циклом статей "Побутове явище", спрямованих проти військово-польових судів і масових смертних вироків.

З 1905 р. майже щоліта відпочивав на х. Хатки. У 1912 р. побував у Фінляндії, у 1914 р. лікувався за кордоном, зокрема у Франції. Повернувся додому у 1915 р.

Короленко належить велика роль у захисті євреїв Полтави від погромів в період 1905-1907 рр. Він брав активну участь у захисті Бейлиса. В роки громадянської війни на Україні і терору військового комунізму Короленко виступав проти погромів, заступався як за євреїв, так і за людей інших національностей, репресованих радянськими властями.

Розпорядженням Єврейської ради України від 27.07.1998 р. за № 48, "...учитывая общечеловеческую гуманистическую деятельность ..." та у зв'язку з 145-річчям з дня народження, В. Г. Короленко присвоєно звання "Праведник України".

За його ініціативою восени 1918 р. в Полтаві засновано "Лігу порятунку дітей".

Помер і похований у Полтаві (див. могила В.Г. Короленка). Ім'ям Короленка у Полтаві названо вулицю

 Полтавщина: Енциклопедичний довідник
(За ред. А.В. Кудрицького.- К.: УЕ, 1992).
Стор. 381-382

 Портрет - http://az.lib.ru/k/korolenko_w_g/about.shtml

 

Посилання на сторінку/ссылки на страницу:

 Товариство сприяння фізичному вихованню дітей

 «Записки и воспоминания. 1888—1908 гг.»

 Художня виставка 1903 р.

 Полтава. Історична довідка

 Котляревського І.П. могила

 Полтавські кладовища

 Полтавський міський сад, парк «Перемога»

Товариство сприяння фізичному вихованню дітей

 «Ліга порятунку дітей»

 Полтавська колонія толстовців

 Полтава. Погляд єврейства

 Будинок, в якому народився А. В. Луначарський

 Меморіальна дошка діячам культури

 Кагамлика Вулиця

 Шевченка вулиця

 Блувштейн-Селла Рахель

 Вернадський Володимир Іванович

 Герко (Грюнер) Неоніла Іванівна

 Гедеоновський Олександр Васильович

 Журахович Семен Михайлович

 Зверєв Дмитро Іванович

 Короленко Евеліна Йосипівна

 Кривинська Любов Леопольдівна

 Кривинська Марія Леопольдівна

 Левін Борис Наумович

 Ляхович Костянтин Іванович

 Мясоєдов Григорій Григорович

 Митропан Петро Андрійович

 Хмелевський Йосип Целестіанович

 

КОРОЛЕНКО Владимир Галактионович (1853, Житомир, – 1921, Полтава), русский прозаик, публицист, общественный деятель. Сын уездного судьи, потомка украинских казаков, и дочери польского помещика. Близкий к идеям народничества, Короленко в конце 1870-х — начале 1880-х гг. подвергался арестам и был сослан в Якутию.

Убежденный правдоискатель и защитник гонимых, Короленко выступал в печати в поддержку не только голодающих русских крестьян, разоряемых кустарей, преследуемых сектантов, но и А. Дрейфуса (см. Дрейфуса дело), вотяков (удмуртов), обвиненных в ритуальном убийстве (цикл статей «Мултанское жертвоприношение», 1895–96), евреев. Еврейский вопрос в России привлекал внимание Короленко прежде всего как вопрос личной совести русского интеллигента.

Реакцией на еврейские погромы 1881–82 гг. явилось «Сказание о Флоре, Агриппе и Менахеме, сыне Иегуды» (1886), в котором Короленко выступил против толстовского «непротивленства» и в защиту «гневной чести» порабощенных иудеев. В автобиографическом очерке «Ночью» (1888) Короленко приводит легенду о полупомешанном «жиде» Юдке, унесенном в ночь на Судный день (см. Иом-Киппур) «жидовским чертом» Хапуном. Легенда в переработанном виде легла в основу «малорусской сказки» «Судный день (Иом-Кипур)» (1891), где подлинный «кровопийца» — это кулак-украинец, занявший место шинкаря-еврея. В этих произведениях публицистическая тенденция явно преобладает над жизненностью образов. В рассказе «Без языка» (1895, 2-я редакция 1902), навеянном поездкой в Америку, деятельный и добрый мистер Борк, еврей с Украины, за скромную плату дает ночлег и стол беспомощным, «безъязыким» волынским крестьянам-переселенцам, подыскивает им работу, хотя они не перестают выражать свое презрение к «жиду». Борк даже предоставляет украинской девушке Анне, брат которой бежал в Америку от преследований за участие в еврейском погроме, комнату свой дочери.

В 1890 г. Короленко писал В. Соловьеву: «Я всегда смотрел с отвращением на безобразную травлю евреев в нашей печати, травлю, идущую бок о бок с возрастанием всякой пошлости и забвением лучших начал литературы»; а значительно позже, в 1916 г., заявлял: «Я считаю то, что претерпевают евреи в России и Румынии, позором для своего отечества, и для меня это вопрос не еврейский, а русский». В 1901 г. в сборнике «Помощь евреям, пострадавшим от неурожая», Короленко публикует стихотворение в прозе «Огоньки», полное надежды на лучшее будущее для всех.

Потрясенный Кишиневским погромом (см. Кишинев) 1903 г., Короленко выступает с очерком «Дом 13» (1903, в России 1905), описывая ужасные по звериной жестокости убийства, совершенные лишь в одном доме христолюбивыми соседями, жившими до этого в дружбе со своими жертвами. Короленко, по его словам, «не имел в виду создавать проекты решения еврейского вопроса», однако высказывался со всей прямотой: «Но если бы я был одним из тех еврейских миллионеров, которые заняты этим вопросом, я бы... переселил, чего бы ни стоило... огромное большинство евреев из места погрома...». Цензура не пропустила очерк в печать.

Антисемитизм судебных и следственных органов, извечная судьба евреев в России быть «козлами отпущения» описаны Короленко в статье «Черты военного правосудия» (1910). Так, по делу о зверском убийстве еврейской семьи Быховских был обвинен еврей Глускер. После того, как он был повешен (так как «суд евреям вообще не верит», а все свидетели защиты были евреи), обнаружились истинные убийцы. В этом процессе Короленко видел продолжение «кишиневского правосудия». В процессе Маньковского следствие пошло на заведомую подтасовку фактов и лжесвидетельство полицейских-осведомителей, чтобы обвинить еврейского юношу в террористическом акте. По счастью, истина раскрылась до казни, и смертный приговор был отменен. А Перец Айзенберг, учащийся зубоврачебных курсов, вернувшийся в Россию из эмиграции, был приговорен к повешению по обвинению в убийстве вместо вора-однофамильца. Обнаружение истинного преступника спасло его от смерти. Рассказ о нем Короленко завершает риторическим вопросом: «Останется ли он и после этого в России, или одесский военно-окружной суд окончательно излечил его от тоски по родине...»

С возникновением дела М. Бейлиса Короленко составляет обращение «К русскому обществу (по поводу кровавого навета на евреев)» (газета «Речь» от 30.11.1911), подписанное М. Горьким, Л. Андреевым, В. Засулич и сотнями др. русских интеллигентов. Это воззвание вошло как первая глава в статью «К вопросу о ритуальных убийствах», опубликованную в возглавляемом Короленко журнале «Русское богатство» (№12, 1911). Во время процесса Короленко опубликовал в киевских и столичных газетах 15 статей и корреспонденций, которые способствовали разоблачению его устроителей и помогли добиться оправдательного вердикта присяжных. За одну из этих статей Короленко был привлечен к судебной ответственности по обвинению в клевете на судебные власти. Дело было аннулировано после Февральской революции 1917 г. В сборнике «Щит» (1917), направленном против антисемитизма, Короленко поместил очерк «Мнение мистера Джаксона о еврейском вопросе», в котором отстаивал идею равноправия евреев независимо от того, как к ним относится нееврейское окружение.

В большинстве рассказов и очерков Короленко, посвященных еврейской теме, явно проступает стремление показать, что евреи более благородны и добры, чем окружающие их христиане, или, по крайней мере, не хуже. Благодаря этому в широких русских и еврейских читательских кругах Короленко пользовался славой последовательного юдофила. В действительности же, такое отношение к евреям проистекало из позиции Короленко, который, сравнивая современную ему эпоху реакции и антисемитизма с русско-еврейскими отношениями в «эпоху великих реформ» Александра II, писал: «Теперь этой свободы уже нет. Даже литература молчит о тех или других чертах исторически сложившегося еврейского национального характера, остерегаясь совпадения с лубочной юдофобской травлей. Свобода критики пасует перед угнетением». В 1915 г. Короленко начал писать повесть «Братья Мендель» о жизни евреев черты оседлости. Судя по сохранившимся начальным главам (опубликованы в 1927 г.), Короленко стремился создать психологически полнокровные образы и показать еврейскую среду и быт такими, какими он их видел.

В годы гражданской войны на Украине и террора военного коммунизма Короленко выступал против погромов, а также заступался за евреев, репрессированных советскими властями, о чем можно судить по его письмам и дневникам (частично опубликованы на Западе). М. Тейф посвятил Короленко балладу «Интеллигент» (русский перевод — 1958), где показал его защищающим евреев Полтавы от погромщиков.

Электронная еврейская энциклопедия

 

Володимир Галактіонович Короленко
(27(15).07.1853 — 25.12.1921)

Невмируще слово совісті

У першу річницю смерті В. Г. Короленка, в січні 1922 року, його ідейний послідовник І. Горбунов-Посадов, виступаючи на вечорі пам’яті письменника-гуманіста у Полтаві, сказав: «Один чоловік казав недавно у своїй промові в Москві, а другий писав тут у своїй статті, що Короленко був гарний чоловік і письменник, але що він відстав від віку, тому що він не йшов з такою-то партією, що він через це не зрозумів мудрості наших днів. Але це великий обман їхнього зору. Він не відстав від віку, а йшов попереду нього, як ще далі попереду йшов Лев Толстой. Вони жили великим, вічним. Вони йшли і йдуть далеко попереду із знаменами великої людяності, а ми топчемся у своїй розрусі, в пітьмі і крові, і уявляємо собі, що ми попереду, а вони відстали...» Тільки після того, як упала тоталітарна система, стало кожному ясно, що В. Г. Короленко не помилявся в своїй оцінці згубної ідеології і практики більшовизму, особливо відверто висловленій у «Листах до А. В. Луначарського» (1920).

Володимир Короленко народився 27 липня 1853 року, в українській сім’ї в Житомирі. У цьому місті та ще в Рівному провів він дитячі та юнацькі роки. Навчався в Петровській землеробській та лісовій академії у Москві, звідки в 1876 році був виключений і висланий у Кронштадт. В 1879 році засланий у В’ятську губернію, потім у Перм. За відмову присягнути новому цареві в 1881 висланий до Якутії, де відбув три роки. Після того жив у Нижньому Новгороді та Петербурзі. З 1896 — співробітник журналу «Русское богатство».

Восени 1900 року Володимир Галактіонович переїхав до Полтави, де продовжив розпочату ще в 1897 літературно-громадську роботу. Тут завершив оповідання «Мороз», «Последний луч», «Государевы ямщики», нариси «У казаков». У 1905 — 1917 роках письменник щоліта мешкав на своїй дачі в селі Хатки, поблизу Великих Сорочинців, працював над «Историей моего современника», написав статті «Лев Николаевич Толстой», «Черты военного правосудия», «Война, отечество и человечество», «Падение царской власти» та ін. На Полтавщині Короленко ніколи не залишався осторонь громадського життя. 1906 року в газеті «Полтавщина» він опублікував «Відкритий лист статському радникові Філонову», де, як і в циклі статей «Сорочинська трагедія» (1907), гнівно засудив розправу самодержавства над українським селянством.

В. Г. Короленко відомий як автор творів: «Сон Макара» (1885), «Марусина заїмка» (1899), «Ліс шумить» (1886), «Без язика» (1895) та ін. Письменник написав близько 700 статей, нарисів тощо. У циклі нарисів «У голодний рік» (1892 — 93) показав голод селянства як наслідок антинародного самодержавного ладу. Він постійно виступав на захист гідності людини, проти шовінізму та антисемітизму («Мултанське жертвоприношення», 1895; «Справа Бейліса», 1913 та ін.).

В. Г. Короленко не сприйняв Жовтневу революцію, не визнав диктатури пролетаріату. Живучи в Полтаві в роки громадянської війни, виступав проти терору й насильства влад, які постійно мінялися, послідовно відстоював гуманістичні ідеали. Крім публіцистичних творів, написав низку літературно-критичних праць і спогадів про М. Гоголя, Л. Толстого, Ф. Достоєвського, А. Чехова та ін.

Життя і творчість В. Г. Короленка тісно пов’язані з Україною, українською літературою і культурою. Він спілкувався з М. Коцюбинським, Панасом Мирним, Г. Хоткевичем, М. Кропивницьким та ін. Українська тема посідає значне місце в творах Короленка («Сліпий музикант», «У поганому товаристві», «Без язика», «Історія мого сучасника» та ін.). 1918 року письменник вітав відкриття першої української гімназії в Полтаві. В журналі «Русское богатство» друкував літературно-критичні матеріали про Т. Шевченка, переклади українських письменників.

1928 року у Полтаві було відкрито літературно-меморіальний музей В. Г. Короленка, яким до середини 50-х років керувала донька письменника Софія Короленко. Поховали письменника на Міському кладовищі поруч з могилою зятя — Костянтина Ляховича, якого він не зміг врятувати з більшовицької тюрьми і цим був морально надломлений. 29 серпня 1936 року в зв’язку з ліквідацією кладовища прах Короленка пере-поховали в Міському саду, поблизу музею. В 1962 році на могилі встановлено пам’ятник письменнику, виконаний скульптором Н. Крандієвською. Серце і мозок В. Г. Короленка зберігаються в музеї Київського медичного інституту.

Петро Ротач, "Колоски з літературної ниви”

http://www.pollitra.pi.net.ua

 

 

 

 

 

 

Хостинг от uCoz